نوستالژی و فضای مجازی
باسمه تعالی
نوستالژی چیست؟
کلمه "نوستالژی" مشتق یونانی با دو ریشه است: "nostos" به معنای "بازگشت به خانه یا سرزمین مادری" و "algos" که به "درد، رنج یا اندوه" اشاره دارد (Havlena & Holak, 1991). نوستالژی را به عنوان یک احساس پیچیده توصیف کردهاند که شامل شناخت گذشتهمحور است. این احساس اغلب با مواجهه با بوی آشنا، صدا، یا یادگاری، درگیر شدن در مکالمات یا احساس تنهایی ایجاد می شود. شخص هنگام دلتنگی، یک خاطره از گذشته خود را به یاد میآورد یا به آن فکر میکند. محققان بیان میکنند که نوستالژی کارکردهای مثبتی نیز دارد از جمله اینکه باعث میشود افراد بتوانند به طور مؤثرتری با فراز و نشیبهای زندگی کنار بیایند (What Nostalgia Is and What It Does, 2013).
در حالیکه افرادی همچون هوفر، نوستالژی را یک وضعیت بیمارگونه تلقی کردهاند، افرادی همچون دیویس، نوستالژی را به عنوان یک پدیده جامعهشناختی در نظر گرفتهاند که به افراد کمک میکند تا هویت خود را در مواجهه با تغییرات عمده زندگی حفظ کنند. از طرف دیگر نوستالژی، به ویژه در 20 سال گذشته، توجه بازاریابان را به خود جلب کرده است. آنها تلاش کردهاند با استفاده از نوستالژی که در تبلیغات، موسیقی و فعالیتهای اوقات فراغت مورد توجه است، واکنش عاطفی مصرفکنندگان را برانگیزانند (Holak, Matveev & Havlena, 2008).