مطالعات فرهنگ مجازی

این وبلاگ متعلق به کلاس مطالعات فرهنگ مجازی دکتر سعیدرضا عاملی، در مقطع دکتری است.

مطالعات فرهنگ مجازی

این وبلاگ متعلق به کلاس مطالعات فرهنگ مجازی دکتر سعیدرضا عاملی، در مقطع دکتری است.

۲ مطلب در آبان ۱۴۰۱ ثبت شده است

نوستالژی و فضای مجازی

جمعه, ۲۷ آبان ۱۴۰۱، ۰۱:۴۷ ب.ظ

باسمه تعالی

 

نوستالژی چیست؟

کلمه "نوستالژی" مشتق یونانی با دو ریشه است: "nostos" به معنای "بازگشت به خانه یا سرزمین مادری" و "algos" که به "درد، رنج یا اندوه" اشاره دارد (Havlena & Holak, 1991). نوستالژی را به عنوان یک احساس پیچیده توصیف کرده‌اند که شامل شناخت گذشته‌محور است. این احساس اغلب با مواجهه با بوی آشنا، صدا، یا یادگاری، درگیر شدن در مکالمات یا احساس تنهایی ایجاد می شود. شخص هنگام دلتنگی، یک خاطره از گذشته خود را به یاد می‌آورد یا به آن فکر می‌کند. محققان بیان می‌کنند که نوستالژی کارکردهای مثبتی نیز دارد از جمله اینکه باعث می‌شود افراد بتوانند به طور مؤثرتری با فراز و نشیب‌های زندگی کنار بیایند (What Nostalgia Is and What It Does, 2013).

 

در حالی‌که افرادی همچون هوفر، نوستالژی را یک وضعیت بیمارگونه تلقی کرده‌اند، افرادی همچون دیویس، نوستالژی را به عنوان یک پدیده جامعه‌شناختی در نظر گرفته‌اند که به افراد کمک می‌کند تا هویت خود را در مواجهه با تغییرات عمده زندگی حفظ کنند. از طرف دیگر نوستالژی، به ویژه در 20 سال گذشته، توجه بازاریابان را به خود جلب کرده است. آن‌ها تلاش کرده‌اند با استفاده از نوستالژی که در تبلیغات، موسیقی و فعالیت‌های اوقات فراغت مورد توجه است، واکنش عاطفی مصرف‌کنندگان را برانگیزانند (Holak, Matveev & Havlena, 2008).  

                         

واقعیت گسترده: چیستی، کاربرد، آینده

جمعه, ۱۳ آبان ۱۴۰۱، ۰۱:۴۱ ب.ظ

باسمه تعالی

 

واقعیت گسترده (XR) نشانگر همه تکنولوژی‌های کامپیوتری امروز و آینده از قبیل واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت ترکیبی (MR) است. واقعیت گسترده تحت عنوان شکل دهی محیط واقعیت ترکیبی که از ترکیب سنسورها و عملگرها ایجاد می‌شود، شناخته می‌شود. واقعیت گسترده به تمام محیط‌های ترکیبی واقعی-مجازی اشاره دارد که از نتیجه تراکنش میان انسان و کامپیوتر و به وسیله تکنولوژی‌های کامپیوتری و ابزارهای پوشیدنی ایجاد شده است. در واقعیت گسترده ما با تمامی طیف‌های میان واقعیت و مجاز مواجهیم. یک طیف به هم پیوسته از واقعیت کامل تا دنیای مجازی کامل. سه تکنولوژی AR، VR و MR از مهمترین تکنولوژی‌های دنیای واقعیت گسترده است که در ادامه به تفاوت‌های آن‌ها پرداخته می‌شود.

 

همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌شود واقعیت گسترده تمام و مجموعه طیف زیر را شامل می‌شود که هر کدام از این سه تکنولوژی بخشی از این طیف را پوشش می‌دهند: