مطالعات فرهنگ مجازی

این وبلاگ متعلق به کلاس مطالعات فرهنگ مجازی دکتر سعیدرضا عاملی، در مقطع دکتری است.

مطالعات فرهنگ مجازی

این وبلاگ متعلق به کلاس مطالعات فرهنگ مجازی دکتر سعیدرضا عاملی، در مقطع دکتری است.

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

آینده فناوری اطلاعات و ارتباطات

شنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۹:۱۲ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

تغییرات عمده در چگونگی گذران زندگی، هدایت کسب و کار، و تولید غذاها و کالاهایی که مصرف می کنیم، اصلاً مسئله جدیدی نیست. انفجار نوآوری که حدوداً هر 55 سال یکبار اتفاق می افتند، موجب این گونه تغییرات می شود؛ انفجار نوآوری بین سال های 1910 تا 1980 میلادی، خودرو، هواپیما، چراغ های الکتریکی، تلگراف، بی سیم، فیلم حلقوی، تصاویر متحرک و رادیو را به ارمغان آورد.

در دهه 1930، انفجار نوآوری دیگری، الیاف پلاستیکی، وسایل خانگی، هواپیماهای جت و تلویزیون را به زندگی بشر ارزانی داشت. اگر چه انفجارهای نوآوری تغییراتی ایجاد می کنند؛ اما انقلاب ها همه چیز را متحول می سازند؛ نخستین انقلاب، کشاورزی بود و انقلاب چاپ و انقلاب صنعتی به دنبال آن ظهور کردند.

مدیریت اجتماعی در حضور ایده های متکثر

جمعه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۵۲ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

برای مدیریت اجتماعی ایده های متفاوتی در مقاطع مختلف زمانی وجود دارد، ایده ها معمولا از نوع جهان بینی افراد نشئت میگیرد. اینکه در یک اجتماع با گروه های موثر متکثر کدام ایده ها در فضای عمومی از تفوق بیشتری برخوردار باشند مسئله ای است که در مقاطع حساس خود را به خوبی نشان میدهد، زمانی که برای یک مسئله دو راه حل کاملا متناقض وجود دارد چطور میتوان بهینه ترین و درست ترین راه را تشخیص داد؟ آیا مسئولین مستقر در نظام حاکم تنها شایستگی این را دارند که ایده خود را پیش ببرند و در فضای عمومی ایده های خود و وابستگان به خود را عملی کنند یا اینکه دیگران نیز بایستی سهمی در حکمرانی داشته باشند؟

به طور خاص در حوزه رسانه و مدیریت فضای اجتماعی در این بخش لازم است مشخص شود که چه صورت مسئله هایی پیش روی حاکمیت قرار دارد. در بسیاری از موارد صورت مسئله ها به جهت سایه انداختن مسائل سیاسی، مخدوش اند. منظور از روشن بودن صورت مسئله ها این است که اولا چه چالشی موجود است و ثانیا چه هدفی در مواجهه با این چالش مد نظر است. مثلا در بحث فیلترینگ اغلب بازیگران قائل به این مسئله هستند که در حالت ایده آل حتما بهتر است که پیام رسانهای بومی به صورت عمومی مورد استفاده قرار بگیرند و بتوانند با نمونه های خارجی رقابت کنند لذا این هدف که پیام رسان های بومی تقویت شوند یک هدف عمومی است اما گاها به جهت سایه انداختن مسائل سیاسی این هدف از انظار پنهان می‌ماند. حال سوال اینجاست که از چه مسیری این هدف محقق شود؟ گروهی مسیر فیلترینگ را پیشنهاد میکنند و گروهی دیگر دقیقا عکس این مطلب را.